Dierenbeschermers ontvangen Ida Zilverschoonprijs

In Prijs

Vier vrijwilligersprijzen gingen naar het Preventieteam in Zwolle,  Zwerfkattenvangerswerkgroepen in Gouda  – enTilburg en aan  de Gehoorzame Huishond scholen  van Aalsmeer, Bunschoten en Amstelland.

De prijs, een geldbedrag van € 250,- per vrijwilligersgroe, krijgen de vrijwilligers als beloning voor hun inzet. De stichting Ida Zilverschoon reikt jaarlijks prijzen uit ter ondersteuning van personen of organisaties die zich inzetten voor het beschermen van dieren.  En dat deden alle werkgroepen met volle overtuiging.  Ook werden prijzen uitgereikt aan drie sympathieke projecten.

Preventie

Het preventieteam komt in actie als dieren niet op de juiste manier worden behandeld, maar er geen sprake is van een strafbaar feit. Vaak komt de verwaarlozing voort uit onkunde of onwetendhedi van de eigenaar. De preventiemedewerkers geven adviezen en houden een vinger aan de pols.

Zwerfkattenvangers

Zonder de inzet van de zwerfkattenvangers zouden zwerfkattenpopulaties zich in korte tijd vertienvoudigen.  De vrijwilligers vangen de verwilderde katten, die vervolgens door dierenartsen worden gecastreerd of gesteriliseerd. Na herstel zetten zij de dieren weer uit op de plek waar ze gevangen zijn.

GehoorzameHuishond school

De Gehoorzame huishond scholen van de Dierenbescherming die dit keer in de prijzen vielen, verzorgen het hele jaar door verschillende hondentrainingen waardoor je uiteindelijk als baasje nog beter kunt genieten van een sociale, vrolijke en gehoorzame hond.

Projectprijzen

Ook drie educatieve projecten kregen prijzen toegekend.  Voor het project  ‘Kind en Dieren’, in de regio Zuid zijn vrijwilligers geworven die gastlessen gaan geven op basisschoen  en werd het  lesmateriaal herzien. Bij de ‘Kidsevents in het Dierenopvangcentrum Amersfoort krijgen kinderen via workshops en demo’s informatie over dierenwelzijn.
Het project ‘Stadsafari’s’ tenslotte, maakt gezinnen bekend met het dierenleven in de stad. De projectprijzen betroffen een geldbedrag van € 2.500,- ter bevordering van het project.

Trots

De Dierenbescherming is voor het uitvoeren van haar activiteiten voor een groot deel afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. De Dierenbescherming is daarom ook zeer trots dat dit jaar vier teams de prijs hebben gekregen van de Ida Zilverschoonstichting , een mooie blijk van waardering voor hun nuttige en noodzakelijke werk. Het geldbedrag mag door het team naar eigen inzicht worden besteed.

Aanbevolen