Winnaar Ida Zilverschoonprijs kinderboerderijen 2018: Kinderboerderij Gorinchem

In Prijs

Tijdens de Algemene ledenvergadering van de Vereniging Stads- en Kinderboerderijen Nederland op 8 november heeft Linda Scheelbeek namens de Stichting Ida Zilverschoon bekend gemaakt dat Natuurcentrum Gorinchem de Ida Zilverschoonprijs voor kinderboerderijen 2018 gewonnen heeft met het project ‘huisvesting kinderboerderijdieren’. Het Natuurcentrum ontvangt een cheque van €2500.

Dierenwelzijn is een belangrijk thema op de kinderboerderijen. Veel locaties zijn hier actief mee bezig: ze bouwen een waar paradijs voor hun kippen, trainen de varkens of geven op aantrekkelijke wijze voorlichting aan het publiek. Kortom: er zijn allerlei manieren om het goede voorbeeld te geven. Stichting Ida Zilverschoon stelt deze geldprijs beschikbaar voor het meest opvallende of onderscheidende dierenwelzijnsproject op een kinderboerderij. Het gaat om bestaande projecten, acties of activiteiten die zich succesvol hebben bewezen in de praktijk.

Genomineerden

Na de oproep van de vSKBN zijn er tien projecten ingezonden. Op 10 oktober heeft de selectiecommissie alle inzendingen beoordeeld. Op basis van de criteria zijn drie projecten genomineerd. Uit deze genomineerden is door het bestuur van de Stichting Ida Zilverschoon de winnaar gekozen.

Motivatie

Wij vinden de wijze waarop Natuurcentrum Gorinchem de huisvesting voor haar dieren heeft geregeld, met vrije uitloopstallen waar de dieren het gehele jaar door gebruik van kunnen maken en de beperking van het menselijk contact, een voorbeeld voor andere kinderboerderijen. Ook over het beleid om niet méér te fokken dan wat het natuurcentrum zelf kan huisvesten zijn wij als bestuur van de Stichting Ida Zilverschoon enthousiast. Op het gebied van kennisoverdracht gaf het Natuurcentrum Gorinchem aan het komend jaar te willen werken aan een nog betere overdracht van kennis aan bezoekers. Wij hopen hier met de Ida Zilverschoonprijs een bijdrage aan te kunnen leveren.

De drie genomineerden:

• Amsterdam, Zimmerhoeve Buitenleslokaal Bijentuin