Vrijwilliger van het jaar 2013: Vincent Breur

In Prijs, Vrijwilliger

breurHij is volhardend, meelevend én gek op dieren natuurlijk. Vrijwilliger vincent breur uit pernis kreeg maandag 30 december uit handen van rinus hitzert, directeur dierenbescherming rijnmond, de ida zilverschoon prijs overhandigd. “wat een totale verassing!

Wat Vincent nou zo speciaal maakt? Rinus Hitzert weet het wel: “De Dierenbescherming Rijnmond heeft te weinig inspecteurs en Vincent heeft het om deze reden extra druk gehad. Hij heeft het inspectiewerk ondanks het te grote werkgebied, excellent uitgevoerd. Vincent is volhardend en doet zowel zijn best voor de dieren als voor de baasjes. Zo heeft hij eens voor elkaar gekregen dat twee verwaarloosde hondjes een trimbeurt hebben gekregen. De eigenaar wilde in eerste instantie niet meewerken, maar na heel veel aandringen nam Vincent gewoon zelf het heft in handen. Prachtig!

Ook voor Vincent is dit voorval een mooi voorbeeld van wat zijn werk precies inhoudt. “Dit verhaal vertel ik altijd graag,” lacht de dierenliefhebber, die op zijn computer wat foto’s laat zien. “Als inspecteur kreeg ik de melding door dat er twee verwaarloosde hondjes in een huis aanwezig waren. Ik ben gaan kijken en schrok! De diertjes waren op zich in goede conditie: niet te mager en levendig, maar hun vachtjes waren veel te lang en bovendien vies en helemaal vervilt. Daarbij was het bij de eigenaar thuis ook een vieze boel en zat hij in een sociaal isolement. Ik kan me goed voorstellen dat de melders daar van zijn geschrokken!

Maar Vincent zou geen inspecteur zijn als hij niet direct met deze zaak aan de slag ging. “Ik vond een trimsalon bereid om de dieren van hun dikke vacht te ontdoen. De eigenaar vond het idee maar niets. Ik ben toen met hem om tafel gegaan om uit te leggen dat vacht-verzorging écht nodig was. Toen won ik het vertrouwen van de man en vertelde hij me zijn eigen verhaal.” En dat maakte heel wat los bij Vincent en de trimster. “Het bleek dat de honden eigenlijk van zijn overleden buurman waren en dat hij ze liefdevol had opgevangen. Ik heb toen geregeld dat de hondjes bij hem thuis werden geknipt en in de tussentijd hielp ik de man met het opruimen en schoonmaken van zijn eigen huis. Hij ontdooide volledig en ontwikkelde zelfs een band met de trimster. Zij komt nu nog regelmatig bij hem over de vloer. Mens én dier helpen, dat is het mooiste van dit vrijwilligers-werk!

Bron: Dier in Rijnmond